Informacja dla Beneficjentów. Obowiązki dotyczące promocji PROW w informacjach umieszczanych w mediach społecznościowych

Szanowni Państwo!
Przedstawiamy stanowisko Departamentu Pomocy Technicznej i Promocji przy Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w sprawie umieszczania obowiązkowych logotypów w mediach społecznościowych:
Zgodnie z Księgą Wizualizacji Znaku PROW 2014-2020, w sytuacji, gdy beneficjent posiada stronę internetową, informacje dotyczące opisu operacji, logo UE oraz odniesienie do wsparcia z EFRROW powinny zajmować przynajmniej 25% powierzchni strony internetowej, widocznej bezpośrednio po wejściu na nią przez użytkownika.
"Ponieważ narzędzia marketingowe w formie mediów społecznościowych czy kanałów filmowych mają określone wymagania oraz ograniczenia techniczne np. co do ilości znaków, układu treści na stronach, możliwości dodawania elementów, a w Księdze wizualizacji znaku PROW 2014-2020 zasady stosowania znaków i sloganów nie obejmują przykładów ich stosowania w mediach społecznościowych, proponuje się przyjęcie następujących założeń:
1) fanpage na Facebooku dedykowany danej operacji powinien zawierać stałą i niezmienną informację o współfinansowaniu w widocznym miejscu, np. jako plansza zawierająca logotypy i slogany. Wówczas nie ma konieczności każdorazowego ologowywania postów, zdjęć czy filmików zamieszczanych na tym fanpage’u. Przez analogię należy ologowywać konta dedykowane wyłącznie tej operacji w innych mediach społecznościowych.” 1)
Serwisy społecznościowe umożliwiają umieszczenie zdjęcia profilowego, większego i podłużnego zdjęcia w tle oraz krótkiego opisu. Proponuje umieszczenie obowiązkowego zestawu logotypów i sloganu (jak na materiałach promocyjnych bez treści merytorycznych) na zdjęciu w tle, a dłuższej informacji nt. realizowanej operacji – w miejscu umożliwiającym wprowadzenie tekstu, opisu profilu. Podobnie jak w przypadku plakatów, jeżeli pełne brzmienie celu, czy nazwy operacji jest bardzo długie, możliwe jest skrócenie ich treści tak, aby zachować merytoryczny sens celu/nazwy operacji.
„W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w internecie (filmy, programy, itd.), które zawierają informacje merytoryczne, każde takie działanie należy oznakować w formie np. tablicy/ kadru zamieszczonego na początku lub na końcu materiału lub w trakcie trwania materiału, z czasem emisji nie krótszym niż 3 sekundy. Obowiązkowe do zamieszczenia są następujące elementy:
- znak (symbol) Unii Europejskiej,
- logo PROW 2014-2020,
- slogan „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”,
- odesłanie do instytucji odpowiedzialnej za treść materiału informacyjnego, np. w formie: Materiał opracowany przez...,
- odesłanie do Instytucji Zarządzającej PROW 2014-2020, w następującej formie: Instytucja Zarządzająca PROW 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- informacja o współfinansowaniu materiału ze środków UE w następującej formie: Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach (np. schematu I, schematu II) Pomocy Technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo LEADER, logo KSOW, logo unijnego lub krajowego systemu jakości żywności, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy lub godło państwowe). W przypadku umieszczania herbu województwa, gminy lub godła państwowego należy obok symbolu UE zamieścić wskazanie na udział Unii poprzez tekst: Unia Europejska. Tekst Unia Europejska można zamieścić poniżej lub po prawej stronie symbolu UE.
2) YouTube – z uwagi na ograniczenia dot. możliwości zamieszczenia grafiki (logotypów) w opisie pod filmem oraz brak możliwości zamieszczenia logo na początku ze względu na vlogowy charakter publikowanych filmów na YouTube, proponuje się:
 zamieszczenie ologowania na końcu filmu (początku lub w środku) zgodnie z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020 (jeśli nagranie filmu zostało sfinansowane w ramach projektu), lub
 zamieszczenie w opisie filmu sloganów oraz linków do stron zawierających pełne ologowanie informacji o projekcie: np. strony operacji, strony KSOW, strony beneficjenta (jeśli produkcja filmu nie była sfinansowana w ramach danej operacji a film pochodzi z innego źródła i jest wykorzystywany w ramach PROW 2014-2020 jako wzmocnienie przekazu kampanii).” 1)
 
 
 
 
 
zestawy color
1) Źródło: Podręcznik kwalifikowalności kosztów pomocy technicznej w ramach PROW 2014-2020
oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo
LEADER, logo KSOW, logo unijnego lub krajowego systemu jakości żywności,
logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy lub
godło państwowe). W przypadku umieszczania herbu województwa, gminy lub
godła państwowego należy obok symbolu UE zamieścić wskazanie na udział
Unii poprzez tekst: Unia Europejska. Tekst Unia Europejska można zamieścić
poniżej lub po prawej stronie symbolu UE.
(...)
2) YouTube – z uwagi na ograniczenia dot. możliwości zamieszczenia grafiki
(logotypów) w opisie pod filmem oraz brak możliwości zamieszczenia logo na
początku ze względu na vlogowy charakter publikowanych filmów na YouTube,
proponuje się:
zamieszczenie ologowania na końcu filmu (początku lub w środku) zgodnie
z Księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020 (jeśli nagranie filmu zostało
sfinansowane w ramach projektu), lub
zamieszczenie w opisie filmu sloganów oraz linków do stron zawierających
pełne ologowanie informacji o projekcie: np. strony operacji, strony KSOW,
strony beneficjenta (jeśli produkcja filmu nie była sfinansowana w ramach
danej operacji a film pochodzi z innego źródła i jest wykorzystywany w
ramach PROW 2014-2020 jako wzmocnienie przekazu kampanii).”